|
||
Junak |
||
Junak M10
wersja z koszem. W latach 1956-1965 wyprodukowano
łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 szt. modelu M07, a
także rajdowe typu M07-R, crossowe typu M07-C, 2500 trójkołowców typu
B20 (dostawczy ze skrzynią z plandeką) oraz 8500 wózków bocznych typów
WB1 i W03. Produkowany był w SFM w Szczecinie, silniki typu S03 do
wszystkich modeli Junaka produkowane były przez Zakłady Sprzętu
Motoryzacyjnego w Łodzi. Konstrukcja, opracowana w latach
1951-1952 w Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego przez zespół
pod kierunkiem J. Ignatowicza, przewyższała wiele motocykli renomowanych
firm światowych owego czasu[1]. Nic w tym dziwnego, skoro tworzyli go
doświadczeni konstruktorzy opierając się na przedwojennych dokonaniach
zespołu T. Rudawskiego, niezwykle utalentowanego konstruktora trzech
modeli motocykli Sokół w PZInż. Stąd tak wiele podobieństw w konstrukcji
silnika Junaka do Sokoła 600 i 500[potrzebny przypis]. Przy konstrukcji
wzorowano się także na rozwiązaniach konstrukcyjnych takich motocykli
jak angielskie AJS, BSA, Triumph czy Norton, choć nie bez wpływu
konstrukcji niemieckich. |
||
2019-02-27 Kosz Detale Remont silnika
|
||