Strona główna
Adler Primus Cabrio
Adler Primus
Ford A
Buick
Oldsmobile
Renault Dauphine
OBRFSM
FSO 1600
Polonez
Warszawa
Buggy
Daimler
BMW Z1
NSU
DKW
OSA
Junak
tsport.com.pl

BMW Z1

  BMW Z1 – dwumiejscowy roadster skonstruowany przez BMW Forschung und Technik GmbH. Produkcja samochodu miała rozpocząć się w czerwcu 1988, lecz została opóźniona do marca następnego roku i trwała do czerwca 1991 r. Z1 wyróżniał się szczególnymi drzwiami. Nie były one otwierane na zewnątrz jak w tradycyjnych samochodach, czy też do góry, tylko chowane w dolnych progach. Roadster ten został wyprodukowany w liczbie 8000 sztuk.

Model Z1 został przedstawiony prasie w 1986 roku, by rok później zostać oficjalnie zaprezentowany na Frankfurt Motor Show. Zainteresowanie samochodem było tak duże, że BMW jeszcze przed produkcją otrzymało zamówienia na 5 000 sztuk, lecz w 1988 popyt znacznie spadł, wskutek czego 3 lata później niemiecki producent zaprzestał montażu roadstera. Przypuszcza się, że spadek popytu spowodowany był wprowadzeniem przez konkurencję Mercedes-Benza SL, a początkowo duże zainteresowanie tym modelem spekulacjami inwestorów. Harm Lagaay, projektant Z1 twierdził, że przy pracy nad Z1 BMW opatentowało lampę wyładowczą, mechanizm drzwi, płytę podwozia.

Szkielet samochodu wykonany jest z blachy stalowej, ocynkowanej, otacza podłogę wykonaną z żywicy epoksydowej, wzmocnionymi włóknami szklanymi i poliwinylowymi. Z zewnątrz Z1 pokryty jest powłoką wykonaną z różnych połączeń materiałów termoplastycznych. Pewne części jak zawieszenie, skrzynia biegów i umieszczony z przodu, względnie centralnie silnik są zapożyczone z BMW 325i, lecz samochód w znacznej mierze jest zbudowany od podstaw.

Dane techniczne

Silnik:

R6 2,5 l (2494 cm³), 2 zawory na cylinder, SOHC

Układ zasilania: wtrysk Bosch ME-Motronic

Średnica cylindra × skok tłoka: 84,00 mm × 75,00 mm

Stopień sprężania: 9,7:1

Moc maksymalna: 170 KM (125 kW) przy 5800 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 222 N•m przy 4000 obr/min

Osiągi:
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s

Przyspieszenie 0-160 km/h: 22,3 s

Czas przejazdu pierwszych 400 m: 15,9 s

Prędkość maksymalna: 223 km/h

 


Servis, konserwacja, dopieszczanie

 Ze względu na dużą ilość zdjęć stronę najlepiej oglądać w rozdzielczości 1024x768. Ostatnia aktualizacja 06-grudnia-2019 rok. Stronę wykonał GreIT.